**Berita Terbaru Blogger Lain**

15 October 2012

Nuffnang - BE KOSE Save The Blue

hye blog readers =)


minggu ni dah masuk minggu ke3 bulan Oktober. and minggu ni baru ade rezeki daripada Nuffnang untuk blog buruk i ni. heheh. macam biasa lah, kalau daripada Nuffnang mestilah buffered earning yang paling ditunggu2. Alhamdulillah... syukur panjang i tau. yelah, semoga apa yang i impikan untuk beli gadget yang i minat dengan duit Nuffnang tercapai. aminnnn.


jeng jeng jeng.... BE terbaru daripada Nuffnang. so, sekarang ni ade 4BE yang menyinggah kat blog buruk i ni. ade jugak BE yang dah jadik matered earning. walaupun xbanyak mane, tapi tetap syukur. ni lah pendapatan seorang blogger. walaupun i tak femes langsung! muahahaha.



KOSE adalah produk penjagaan dan kecantikan wajah yang asalnya daripada jepun. so, pihak KOSE ada buat program iaitu, KOSE Save The Blue Project.

apa dia Save The Blue Project nie?


secara mudahnya, pojek ni adalah untuk menyelamatkan kehidupan batu karang yang mana ia membantu dalam penyerapan karbon dioksia yang menyumbang kepada pemanasan global. terus i teringat masa snorkeling kat redang dan perhentian. tengok coral yang serius cantik sangat. now baru i tau yang coral ini boleh selamatkan bumi.

bagaimana proses penanaman/pembiakan semula batu karang?


 bagaimana batu karang membesar? berapa lama untuk batu karang menjadi matang?





haaa.. sekurang2nya 2 tahun yang diambil sehingga batu karang menjadi matang dan besar. masa kat redang dan perhentian, bila snorkeling tu kadang2 kaki terlanggar batu karang. selalunya akan luka. orang kata kalau luka terkena batu karang, cepat2 cuci bersihkan sebab batu karang ni ade lendir yang mungkin akan menyebabkan luka bertambah teruk. 

fuhhh bila tengok coral ni memang teringat pulau redang dengan pulau perhentian lah. rindu suasana sana. kiranya, KOSE Save The Blue Project ni adalah sebagai awareness untuk kita semua lah mengenai betapa pentingnya coral2 yang ada di dasar lautan tu. untuk maklumat lanjut, korang boleh tengok dekat sini.

so, ape2 pun, i nak ucap tq dekat Nuffnang dan jugak KOSE sebab berikan kepercayaan pada blog buruk i yang tak seberapa ni. thank you so much! Alhamdulillah....

ok, bye. 

No comments: