**Berita Terbaru Blogger Lain**

29 March 2010

[ aktiviti mulut dikala mengantuk - menguap ]

mengantuknye la bile petang2 camni sejuk macam nak hujan
bile mengantuk,mate da berat n mulut pun asek menguap je kerjanye
macam takde kerja lain je =P
sangap nak tidow la jawabnya kan?
kenape eyh asal mengantuk je mesti menguap
asal tak mengunyah ker menggigit ke?
muahahaha
fakta yang menarik pasal menguap ni u olls nak taw tak?
sekali kite menguap makan masa lebih kurang selama enam saat
(lame tuh)
kalau sepuluh kali menguap tak ke da seminit dalam hidup kita habiskan utk menguap??
(dasattt giler menguap nie)
nak try?cepat g amik stop watch den mulakan menguap
hahahaha
menguap ni jugak penyakit berjangkit taw
tak caye cuba try
contohnye if kawan u olss da menguap dulu
dalam bape saat u olls mesti menguap pulak
hahahaha
ramai tawu punca menguap sbb otak kurang oksigen
pastu nak buang segala karbon dioksida yang terlebih2.
bila kita rasa letih, mengantuk, bosan manusia bernapas lebih perlahan
so oksigen yg sampai ke peparu jadik sikitlah
pastu karbon dioksida yang dikeluarkan oleh darah pun sikit lah jugak
Jadi badan kita pun tak tahan la
mana tahan byk sgt karbon dioksida, so otak pun kata.."Cepattt!! tarik napassss!!"
tapi agaknya pengaruh mata lebih kuat dari otak
tu yang akhirnya landing kat katil jugak
muahahaha
(tuju khas untuk diri sendiri)
ade gak teori yang cakap kite menguap sbb badan nak mengeliat
Sbb bila menguap semua otot2 cam diregangkan dgn berleluasa terutamanya otot rahang
apa kata u olls try mengeliat kejap
tgk menguap ke tidak
satu, dua, mula..! hehe
tapi kajian saya lak menyatakan bahawa punca mengantuk sebenarnya :
- supaya lecturer tau yg kita dah ngantuk so buat la aktiviti yg menarik sket
- tetiba rasa bosan tak tau nak buat apa
kalau kacau org sebelah karang kena baling dgn pensil, baik la menguap
- dah mmg hobi menguap. Kalau tak menguap rasa tak ceria dunia ini
(tuju khas untuk mr.boyfie =p)
- sehari suntuk tak bukak mulut pasal asyik berkomunikasi dgn jari
so bila menguap paling2 ada la jugak pergerakan mulut tuh
- sebab baca entry kali ni yang membosankan.mesti u olls pun menguap kan?
hahahaha
comelnye baby bile menguap kan~~~
tapi bile orang tua yang menguap u olls nak cakap ape?
kokekokekoke =p

4 comments:

Wanita Itu said...

owh baru pas menguap hee...

ZooL Hilmi said...

Assalammualaikum....info yang menarik....mmmm

**hudalulu** said...

hohohohoho

Umi said...

salam kenal, dik...
selalu ke mengantuk? dlm kelas selalu mengantuk tak? nak try sabun tahan mengantuk tak? klu berminat, tinggalkan jejak di blog akak ye...